De laatste post

Orienteering-news website

zaterdag, juni 28, 2008

JWOC 2008: Interview Miek Fabre

The start of JWOC 2008 is coming closer. The Belgian national team will travel today by minibus towards Sweden (Göteborg). They will sleep one night in Danmark and tomorrow afternoon they will arrive at the right place. The team consists of 4 male runners (Jeremy Genar, Wouter Leeuws, Jochen Verdeyen and Gilles Deneyer) and 2 female runners (Miek Fabré and Elisabeth Henkes).

Miek Fabré is at the moment one of the best female runners in Belgium. This season she even became Belgian sprint champion D21elite. So this was a good reason for delaatstepost-team to have an interview with her. In English you can read a short report of the interview and below you can see her training log of the last 2 weeks.

Interview report:

Preparations:
In june all students in Belgium have their exam period, but despite the exams I still had enough time to train and to rest. The Belgian athletes didn’t participate in JWOC 2007, so we spent 2 years focusing on JWOC 2008 in Sweden. We had 4 training camps in the neighbourhood of Göteborg with the national junior team. I prepared myself with the training diagrams of the national junior coach (you can check it out below), I also focused on my nutrition habits and tried to sleep enough.
A few weeks before the selection races I twisted my ankle on a trainingscamp in Sweden. During the selection races my ankle was still painfull, but now I can run painfree. I still prefer to run with a brace (just for safety).

My Goals:
I’ll focus especially on sprint and long distance (middle distance didn’t suit me in the past). Because we have only 2 selected female runners, we don’t have an official relay team. I’ll be happy when I reach the top30 two times.
But it won’t be easy, because Sweden, Norway, Finland, Czech Republic have really strong teams. Maybe also Suisse is among the favourits, because I heard that some of the runners trained a whole year in the neighbourhood of Göteborg.

Teammates:
I hope that my teammates are also ready for JWOC. They are all students, so they had to spent a lot of time studying last month. I heard that some of them had some little injuries, but hopefully everything is fine now.



Nederlands:
Interview met Miek Fabré op 24/06:

DLP: Hoe zijn de laatste weken verlopen?
Miek: De examenperiode is nu net achter de rug, ik had het gevoel dat de verschillende examens vrij goed verlopen zijn. Verder heb ik de vorige weken voldoende tijd gehad om goed te trainen, te rusten en te slapen. De vorige weken waren qua trainingshoeveelheid vrij intensief, maar deze week is de rustweek aangebroken.

DLP: Hoe heb je je specifiek op JWOC voorbereid?
Miek: Aangezien we vorig jaar niet hebben deelgenomen aan de JWOC, hebben we ons 2 jaar specifiek op het Zweedse terrein voorbereid. De laatste 2 jaar hebben we van 4 stages in de buurt van Göteborg gebruik kunnen maken. Ook in België was ik er bewust mee bezig en verkoos ik af en toe om in de elitereeks mee te lopen ipv D20. Verder heb ik steeds voldoende rust in acht genomen (voor 23u gaan slapen) en ook op men voeding gelet. Zo stonden alcohol, frisdrank, chips, nootjes en frieten allemaal op de verboden lijst. Op vlak van training, kreeg ik mijn schema’s ter beschikking van onze juniorcoach Stefan Thiels. Mijn zwaarste week bedroeg 66km, maar meer info vinden jullie in het overzichtje onderaan.

DLP: Na zo lang naar deze wedstrijden toegewerkt te hebben, zijn we benieuwd naar je verwachtingen?
Miek: Ik focus vooral op de sprint- en de lange afstand, middle distance ligt me meestal iets minder goed. De aflossing lopen we officieel niet mee, omdat we slechts met 2 meisjes zijn. Uiteindelijk zal ik tevreden zijn als ik 2x binnen de top30 eindig.

DLP: Ben je trouwens ondertussen helemaal verlost van je kwetsures?
Miek: Op 4 april tijdens de stage in Zweden had ik mijn enkel een eerste keer omgeslagen en op de nationale middle distance enkele weken later, gebeurde dit opnieuw. Tijdens de selectiewedstrijden heb ik dus met een pijnlijke enkel gelopen, maar nu heb ik er nog weinig last tijdens het lopen. Al loop ik uit voorzorg nog wel steeds met een brace.

DLP: Hoe zit het met de conditie en staat de techniek helemaal op peil?
Miek: De conditie op dit moment is zeer goed, voor de lange afstanden heb ik eerlijk gezegd weinig schrik. Ook op vlak van techniek is er veel verbetering merkbaar. Het zelfvertrouwen is flink gestegen in vergelijking met de eerste kennismaking op Zweeds terrein.

DLP: Heb je een idee van de concurrentie? Wie de favorieten zijn?
Miek: Ik heb de selectiewedstrijden van de andere landen wel in het oog gehouden. Zweden (het thuisland), Finland, Noorwegen en Tsjechië zullen wel sterk voor de dag komen. Misschien hoort ook nog Zwitserland thuis in dit rijtje, maar met enkele van de meisjes uit deze selectie kon ik vorig jaar tijdens JEC toch wedijveren. Al heb ik gehoord dat enkelen van hen een heel jaar in de buurt van Göteborg verbleven en getraind hebben, dus wat het tijdens JWOC wordt, valt nog af te wachten.

DLP: Weet je iets over de voorbereiding van je collega’s uit de juniorploeg en hun voorbereiding?
Miek: De ganse ploeg studeert nog en hebben dus allemaal wel wat last gehad van de examenperiode. Ook door deze examens heb ik de anderen niet zo vaak gehoord de laatste weken. Tijdens de fysieke test vorige zaterdag waren er ook maar weinig juniors aanwezig. Al heb ik wel opgevangen dat er enkele atleten wat sukkelden met kleine kwetsures en de voorbereiding niet bij iedereen optimaal verliep.

DLP: Alleszins veel succes op JWOC! We zullen je resultaten en die van de ploeg van kortbij volgen.
Miek: Dankjewel.

Trainingslogbook - Trainingsschema:
Voorlaatste week:
16/06: Loslopen 30’ (5km)
17/06: Duurloop met Slok 1u07’ (14km)
18/06: Tempoloop 1u22’ (15km): 10’ joggen (Z1) – 9’ snel (Z3) – 10’ joggen (Z1) – 8’ snel (Z3) – 10’ joggen (Z1) – 4,5’ snel (Z3) – 30’ joggen (Z1)
19/06: Rust
20/06: Duurloop 1u12’ (15,5km)
21/06: Fysieke test: 10’ joggen (Z1) – 25’ offroad snel (6km) – 10’ uitlopen (Z1)
22/06: Fietsen 1u50’ (40km)

Laatste week: rustweek:
23/06: Fietsen 1u00’ (20km)
24/06: Oriëntatie kaarttraining (laatste technische training): 1u10’ (6,5km)
25/06 – 27/06: Rust of loslopen
28/06: Vertrek naar JWOC
29/06: Aankomst in Göteborg + kaarttraining

Website JWOC

3 Comments:

  • At 29/6/08 09:52, Blogger sofie said…

    Veel succes aan het hele team en in het bijzonder aan slokster Miek. Hopelijk kunnen jullie de vruchten plukken van jullie inspanningen van de afgelopen twee jaar!!

     
  • At 30/6/08 10:19, Anonymous Anoniem said…

    Hey Miek,
    Heel veel succes ginder!! En natuurlijk ook aan de fiere papa en mama :) Voorlopig dan geen printeenheden meer nodig? :p
    Groetjes,
    Saskia

     
  • At 11/6/14 18:21, Anonymous Anoniem said…

    Hello I am so delighted I found your webpage, I really found you by
    mistake, while I was searching on Digg for something
    else, Nonetheless I am here now and would just like to say kudos
    for a incredible post and a all round thrilling blog (I also
    love the theme/design), I don't have time to read through it all
    at the moment but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to
    read more, Please do keep up the excellent work.


    Here is my web site ... heating and air conditioning services New Berlin

     

Een reactie posten

<< Home