De laatste post

Orienteering-news website

zondag, september 03, 2006

BK Long

English version below

Het Belgisch kampioenschap lange afstand is en blijft de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Het BK van de BK's zullen we maar zeggen. De club BABA had Iwan Vis en een mooie kaart, en dat resulteerde in technisch uitdagende en fysiek zware omlopen, zoals het hoort. Maar ook al de rest was tiptop in orde, ware het niet dat het weer een domper op de ambiance was.


Bij de mannen konden we niet van grote verassingen spreken. Jan Gilot toont al enkele weken zijn sterke vorm aan, en dat was vandaag niet anders. Gilot haalde Pasquasy in met zes minuten, op een derde wedstrijd. Na een op en over spelletje liep Pasquasy nog twee minuten weg van Gilot. Maar hij kon Jan Gilot niks meer maken. Pieter Hendrickx deed drie minuten trager dan Jan Gilot en nam daarmee de derde plaats. Pasquasy voorspelde een 15 plaats voor zich zelf. Delen we nu 15 door 5, dan zat hij er recht op.

Bij de vrouwen kunnen we wel van een verrassing spreken. Alles zag er naar uit dat Greet Oeyen haar eerste titel op deze afstand als senior zou nemen. Maar dat was buiten Veronique Bastin gerekend, die een ijzersterke wedstrijd liep, en Greet Oeyen op twee minuten zette. Muriel Vandermeulen werd derde.
------------------------------------------------------------

The Belgian Championship Long Distance probably is the most important race of the year. The organizing club BABA had Ivan Vis as the course setter and a beautiful map, so we got to enjoy technically challenging and physically very tough courses, that’s the way it should be for a classic distance!
Only the weather wasn’t as good as we had hoped for…

Men elite – There were not any big mistakes in the Men’s race. Jan Gilot had been showing his great shape the last couple of weeks and it wasn’t any different today.
Gilot caught Pasquasy with 6 minutes, with two thirds of the course to go.
In the end Pasquasy managed to get 2 minutes away, but he couldn’t harm Gilot anymore.
Pieter Hendrickx was 3 minutes slower than Jan Gilot and settled for 2nd position.
Pasquasy had predicted a 15th spot for himself…. Well if you divide it by 5, he was spot on!

There were surprises in the women’s race. It was almost certain here that Greet Oeyen would win her first title in this distance as a senior, definitely with Aline Hermans not present after recently giving birth. But Veronique Bastin ran a fabulous race and was in the end 2 minutes in front of Greet Oeyen. Muriel Vandermeulen got third.

The race on Sunday was also a part of the “Coupe Latin’, a 4 races competition among teams from southern Belgium, Spain, France, Italy, Portugal and Spain.Spanish runners Roger Casal and Esther Gil Brotons ran strong races in the Elite categories and both finished 1st in the international field

Men - Mannen- 15720 m
1. Jan Gilot - 1:34:49
2. Pieter Hendrickx - 1:37:35
3. Fabien Pasquasy - 1:39:04
4. Michel Bastin - 1:44:53
5. Christophe Bernard - 1:47:14
6. Joost Talloen - 1:48:07

Women - Vrouwen - 9210 m
1. Veronique Bastin - 1:22:40
2. Greet Oeyen - 1:24:30
3. Muriel Vandermeulen - 1:30:28
4. Veerle Tulleneers - 1:34:34
5. Vanessa Bolsens - 2:22:10

.:Volledige kaart H21E Map
.:Resultaten
.:Splits

27 Comments:

  • At 3/9/06 22:41, Anonymous Anoniem said…

    die tussentijden van dieje fransman (parzych) en diejen italiaan (corona) zijn wel grappig. De casal komt voorbij en hun curve wordt ineens vlak. Die waren daarvoor totaal ni goe bezig ma kunnen precies wel een stukske lopen. Wat mijn koers betreft verlies ik op't einde wel nog veel tijd (teveel) waardoor den bastin en bernard mij voorbij gaan...

     
  • At 3/9/06 23:00, Blogger Winnie said…

    Als afwezige (vanwege tweede zit) net de resultaten gechekt.
    het is precies een slijtageslag geweest.
    grote verschillen. De walen komen er zeer sterk uit (zie bvb d-18. Miek heerst er een heel jaar maar vandaag wast precies niet haar terrein).

    die corona heeft toch wel al enkele WOC a-finales gelopen hoor (rond de 25e stek daarin geeindigd), qua orientatie moet hij dus ook wel iest kunnen...

     
  • At 4/9/06 09:59, Blogger Yves said…

    het zou interessant zijn als er een paar wegkeuzes op de kaart zouden aangeduid worden...

     
  • At 4/9/06 13:35, Blogger Desmond said…

    Ook nog 2 zaken die mij opvielen (ook als afwezige):
    - Bij de H40 wint Christian Stoffels voor WOC-ganger!!! (die geen elite liep) Robert Theis.
    - en bij de juniors was dit toch ook de selectie voor de JEC? Want in dit artikel wordt gesproken over een perfect georganiseerde wedstrijd. Maar dat er 2 juniors hun kans verliezen op JEC omdat er geen plastieken (tegen de regen) voorzien zijn, vind ik toch niet zo perfect.

     
  • At 4/9/06 14:00, Anonymous Anoniem said…

    Ik vond de kaart stevig genoeg. Daarbij nog: in zwitserland(Jec-land) worden kaarten nooit in plastiekskes gestoken.

     
  • At 4/9/06 14:48, Blogger dries said…

    Op den duur gelooft toch niemand nog de verhalen van de wally. Een kwartier aardbeien eten, tegen een boom in slaap vallen, de meest stevige kaart die ik ooit heb vastgehad kapot krijgen. Het was gewoon weer eens iets te technisch voor hem, maar da geeft niemand graag toe natuurlijk.

     
  • At 4/9/06 17:34, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb meerdere personen zien binnenkomen met kaarten die aan flarden hingen. Wally was zeker de enige niet. Dat de kaarten in Zwitserland niet in plastiekjes steken kan maar die zijn dan waarschijnlijk van een iets betere kwaliteit.
    Persoonlijk had ik tijdens de wedstrijd ook meermaals de vrees dat ik mijn kaart zou scheuren en ik neem nochtans de tijd om de kaart voorzichtig open te doen en terug dicht te plooien (tijd die de meeste elite-lopers niet hebben).

     
  • At 4/9/06 18:32, Anonymous Anoniem said…

    Om geen twijfel te scheppen. Kaarten in Zwitserland(waar ik op gelopen heb) zijn van exact het zelfde papier.
    Persoonlijk vind ik dit veel beter dan een gewone papieren kaart met plastiek rond. Veel gemakkelijker te plooien en het verfrommelt niet in de plastiek.
    Remember vvo-aflossing waar roger hendrickx een kaart in een plastiekje had.
    En dan hebben we het nog niet over de drukkwaliteit gehad. In vlaanderen heb ik de laatste 5-6 jaar nooit op zo'n goede kaart gelopen.

     
  • At 4/9/06 19:14, Blogger Winnie said…

    Wie is de tweede junior waar het over gaat die zo JEC selectie verliest?

     
  • At 4/9/06 19:16, Blogger jeroen vdK said…

    Ik denk dat de kaart ook van het waterproof Pretex paper. Van Quickmap :

    http://www.sportsoftware.de/eng/home.html

     
  • At 4/9/06 19:25, Blogger Heun said…

    Qua drukkwaliteit is er waarschijnlijk enige beterschap op komst. Het VVO heeft een nieuwe printer aangevraagd en dat is goedgekeurd op de laatste vergadering van de raad van bestuur.
    De stevigheid van de kaarten van zondag vond ik ook maar zozo. Ik herinner me nog een wedstrijd waar ik het vuil van de kaart in Zwitserland eraf heb zitten wassen in een beek, dat moest ik toch niet proberen met de kaart van gisteren.

     
  • At 4/9/06 20:04, Blogger Desmond said…

    Wally heeft toch ook van aardbijen genoten in de EHBO-tent op de Oringen nog niet zo lang geleden.
    En we ook zijn hallucinatieverhaal, wat nog niet vermeld was, is toch ook wel een straf verhaal dat ik nog niet meegemaakt heb.
    Maar serieus, over de sterkte van de kaart spreek ik me niet uit, want heb ze zelf niet in men handen gehad. Maar het is toch jammer dat hij zo zen JEC selectie verliest.
    Andere junior die dit onderweg ook mee maakte was de Waal Sven Stoffels. Ook hij was nog aan een degelijke wedstrijd bezig met kans op JEC..

     
  • At 4/9/06 21:15, Anonymous Anoniem said…

    Ik als pa van Kim wou toch ook wel even een reactie plaatsen.
    Ik heb Kim zijn kaart gezien , ze ligt hier thuis trouwens nog altijd. Dit was echt niet meer te doen, dit kan toch niet meer eerlijk zijn.
    Ik weet ook wel dat Kim technisch niet van de sterkste is ' hij loopt trouwens nog maar een kleine vier jaar orientatie wat minder is dan de meeste van zijn concurrenten, maar als je zijn splittimes bekijkt dan zie je inderdaad dat tot post 11 hij nog altijd in de running is voor de JEC. 2m achter Johan Goubeau en 1m voor Dennis. De kaart was aan punt 12 bijna niet meer leesbaar ( stuk eruit ) vandaar dat hij 32m deed naar punt 12. Hij heeft zelfs zijn omloop nog uitgedaan, dat zouden er veel niet meer kunnen opbrengen denk ik.
    Ik zeg niet dat hij er zeker zou bij geweest zijn want hij kon natuurlijk ook nog fouten maken, maar kon evengoed nog een een goede wedstrijd hebben gelopen, wat nu niet meer mogelijk was.
    ( ook Sven Stoffels heeft moeten opgeven door de kaart )

     
  • At 4/9/06 21:35, Anonymous Anoniem said…

    Tyvek(oringen) is inderdaad totaal iets anders als deze pretex. Feit is dat ge gerust uw kaart kon wassen in een beek. Feit is dat mijn kaart mee in de wasmachine is gegaan, en er is nog altijd geen scheurtje of schrammetje aan!

     
  • At 5/9/06 13:50, Blogger dries said…

    A few question too the supplier of the maps with answers:

    Can you tell me something about the maps?
    Are they waterproof?
    Can you tear them apart easily?
    In which compititions were the same maps used?
    Do I understand it correctly:
    - there is no discussion about the printing quality
    - there is a discussion about the Pretex paper only.

    For the Pretex paper, I can tell you that this is the standard paper which is used everywhere on major events like World championships, national championships, etc. The paper had been introduced in Switzerland and had been established quickly as the standard not only in Switzerland, but also on the whole world. There are several brands who are claiming that they are producing Pretex paper. But the one which I am using is the original which they have established in Switzerland.
    The paper is the best compromise between price and all the features you want to have at O events: waterproof and good print quality, especially also with laser printers. Of course the paper can be teared if you want. But this is NOT an important question. The main question is that the paper keeps in form when it becomes wet and folded. This is the case with Pretex.

    Of course, you can have better papers with all those features and additionally tearproof. But nobody can pay that for orienteering...

    If you want to know where QuickMaps had been used:
    - many events in whole Europe, including national champs (like Belgium this year...) and mutli days.
    Eastern belgian clubs (FRSO) do print all their maps with Quickmap.


    Best regards
    Stephan

     
  • At 5/9/06 13:52, Blogger dries said…

    A few question to the supplier of the maps with answers:

    Can you tell me something about the maps?
    Are they waterproof?
    Can you tear them apart easily?
    In which compititions were the same maps used?
    Do I understand it correctly:
    - there is no discussion about the printing quality
    - there is a discussion about the Pretex paper only.

    For the Pretex paper, I can tell you that this is the standard paper which is used everywhere on major events like World championships, national championships, etc. The paper had been introduced in Switzerland and had been established quickly as the standard not only in Switzerland, but also on the whole world. There are several brands who are claiming that they are producing Pretex paper. But the one which I am using is the original which they have established in Switzerland.
    The paper is the best compromise between price and all the features you want to have at O events: waterproof and good print quality, especially also with laser printers. Of course the paper can be teared if you want. But this is NOT an important question. The main question is that the paper keeps in form when it becomes wet and folded. This is the case with Pretex.

    Of course, you can have better papers with all those features and additionally tearproof. But nobody can pay that for orienteering...

    If you want to know where QuickMaps had been used:
    - many events in whole Europe, including national champs (like Belgium this year...) and mutli days.
    Eastern belgian clubs (FRSO) do print all their maps with Quickmap.


    Best regards
    Stephan

     
  • At 5/9/06 14:09, Blogger Desmond said…

    How dennis, mijn steun heeft Wally zeker ze. Ik heb dat hier niet voor niets gepost, khoopte dat iedereen het nu zou lezen, en dat hij eventueel nog eens kans zou hebben op JEC.
    Vorige jaren was hij er ook altijd bij, en ben er zeker van dat hij het dit jaar ook wel weer gehaald zou hebben.
    Alleen schat ik de kans klein dat de ploegencommisie hem nog gaat meenemen. Afwachten zeker.

     
  • At 5/9/06 14:36, Anonymous Anoniem said…

    Ik denk dat niemand zegt dat wally zijn kaart opzettelijk stuk heeft gescheurd. Ik wil alleen zeggen dat de kaarten niet vanzelf stuk gingen. Ik ben zelf 28 keer gevallen en uit die ervaring heb ik ondervonden dat als ge uw kaart een beetje fatsoenlijk vasthoudt er niks mee gebeurt. Uw kaart ist enigste wat ge mee krijgt, als ge dat niet kunt bijhouden is dat uw schuld. Als ge bij nen nacht-ol uw lamp stuk doet, zijt gezelf ook de enige schuldige. Het regende voor iedereen en iedereen had de zelfde kaart.
    Ik vindt dit een faire selectie. Zeker in vergelijking met de selectie in Nederland. Waar er een kaart wordt gezocht waar niemand opgelopen heeft. Eens deze gevonden is, worden wally en andere omeganen(oa. miek) hier op training gestuurd. Hier werd niet met gelijke middelen gestreden. Niemand kon het een reet schelen dat miek saartje buiten de 120% liep. Ja, spijtig, spijtig, vvo(inclusief trainer) doet alsof haar neus bloedt.

     
  • At 5/9/06 14:42, Anonymous Anoniem said…

    In theorie is dat materiaal misschien wel allemaal waterdicht en onscheurbaar en zo van die dingen, maar de meeste mensen (maar duidelijk niet de gebroeders vanderkleij!) hebben zondag allemaal wel gemerkt dat die kaarten niet van de kwaliteit waren dat ze moesten zijn. Op mijn eigen kaart kon ik achteraf amper een kaartbespreking doen en ik heb veel geluk gehad dat ik er onder de wedstrijd niet al te veel last van gehad heb. Ik kan echt wel geloven dat Kim en Sven hun wedstrijd verloren hebben door de kwaliteit van de kaart. Als je de kaart trouwens wou omvouwen dan verloor je al een hoop seconden omdat je bang was dat het hele gedoe ging scheuren. Dus, Kim, ik leef volledig met je mee.
    Dries, als je je parcours helemaal had afgemaakt dan had je misschien ook wel wat hinder ondervonden...

     
  • At 5/9/06 16:13, Blogger dries said…

    testen op pretex-papier wijzen uit dat omplooien, zelfs na 20000 keer geen invloed heeft op sterkte (=scheurbestendigheid) van het materiaal, dus Elien, je mocht je kaart met een gerust hart omplooien.
    De regen maakte de kaart flexibel, dat heb ik ook ervaren,je had de indruk dat je een vod vast had. Maar flexibiliteit wil niet zeggen dat het makkelijk scheurt. Dat zie je in de lessen fysica of materiaalkunde. Stijfheid is dus verschillend van Treksterkte.(een echte vod kan je dus ook niet makkelijk scheuren)
    Nu ja, met iedere kaart kan wel iets gebeuren, misschien moeten daarom de atleten in kwestie hun voorzorgen nemen volgende keer en een harde plastiek meenemen. Dit staat in schril contrast met wat ik de afgelopen 5 VVO-crossen heb gedaan onderweg, nl: kaart uit de plastiek halen omdat ze me irriteerde.

    En Elien, ik had graag mijn wedstrijd uitgelopen, had uitgekeken naar deze wedstrijd. Was voorbereid aan de start gekomen. Maar na 300 meter hard op de weg te lopen ging er iets mis. hartslag 200... SHIT. Eerste post heeft niemand gemist, en ik dus ook niet, toch maar een 20e tijd. 2e post: bergop: hartslag zo mogelijk nog hoger --> effe wandelen, hopelijk gaat het over. terug lopen, bergaf gaat het. 3e post: weer bergop: weer hoge hartslag, besluit een lang stuk te wandelen: 4-5 en denk aan degene die achter me zijn gestart. Hartslag zakt tot normaal niveau. Christophe Bernard komt voorbij, ik begin weer te lopen maar opnieuw hetzelfde. Ik loop richting post 7 en besluit uiteindelijk terug te lopen naar de aankomst. Als een dokter mij kan zeggen wat er scheelt kan ik er iets aan doen, het is zowat de 5e of 6e keer dat ik dit heb, BK aflossing 3 jaar geleden, studentenmarathon leuven, eerste training met hartslagmeter, telkens maar één keer per jaar ofzo. De enige correlatie tussen deze wedstrijden is dat het telkens ging om wedstrijden waar ik minstens een paar dagen naar uitkeek... stress zoals ze zeggen. Echt KLOTE trouwens.

     
  • At 5/9/06 16:26, Blogger dries said…

    oh ja, op de site van Fabien kan je zien dat de kaart intekenen toch mogelijk is. Geen scheurtje te zien trouwens.

    http://www.pasquasy.be/Orienteering/Enter/cartes/Chps_BEL_Long_2006.jpg

    misschien heeft hij ze wel eerst afgewassen met een sponske.

     
  • At 5/9/06 16:36, Blogger Yves said…

    Het lijkt mij dat iedereen hier wel een mening heeft zonder dat iemand het hele verhaal kent. Ik zou zeggen: als de getroffenen zich benadeeld voelen/zijn, kunnen ze hun klacht indienen bij de bevoegde instantie (ploegencommissie) die dan na het aanhoren van alle elementen ter goeder trouw een gemotiveerde beslissing moet nemen.

    Misschien kan er dan ter gelegenheid door de federatie een aparte 'werkcommisie kaartkwaliteit' in het leven geroepen worden (in het parlement roept men ook commissie bijeen om moeilijke problemen op te lossen) die alle pro's en contra's op een rijtje zet en een uniforme standaard invoert voor de kaarten van alle wedstrijden van de vlaamse en waalse federatie. Ik vermoed dat er al kandidaten zijn om in die commissie mee na te denken...

     
  • At 6/9/06 20:39, Anonymous Anoniem said…

    Ik ben der ni fier op, maar heb bijna 2u met mijn kaart rondgelopen (*schaamrood op de wangen*) en mijn kaart voelde wat wakjes aan, maar is nog perfect heel...
    Zonder me over dit specifiek geval uit te spreken, wil ik gewoon effe zeggen dat splits tot aan een bepaalde post niet altijd veel zeggen, ge kunt ook derna ongelooflijk beginnen knoeien..

    By the way, voordat ik zo ongeveer werd aangevallen door een hert van dit kaliber (http://www.schoolplaten.com/data/mediadatapics1/69/hert.jpg) - echt waar trouwens... toch effe slikken als zo ne sloeber op u af komt geraasd - was ik ook nog ni zo slecht bezig, nu ni da ik de schuld bij da hert ga leggen trouwens, ik was gewoon slecht... maar ik spreek dus enkel over mijzelf :) doe geen uitspraken over anderen (goeie tip voor sommigen misschien ;))

     
  • At 19/12/15 07:08, Blogger oakleyses said…

  • At 19/12/15 07:09, Blogger oakleyses said…

  • At 19/12/15 07:12, Blogger oakleyses said…

  • At 16/5/18 07:59, Blogger Unknown said…

Een reactie posten

<< Home