De laatste post

Orienteering-news website

dinsdag, december 15, 2009

Wijziging afstanden leeftijdscategorie...

Op algemene vraag van het "de laatste post - leespubliek" hier een kort artikeltje over de recente wijziging van de afstanden voor de verschillende leeftijdscategoriën die vanaf 2010 zouden worden ingevoerd.

Even een overzicht van de veranderingen die op til staan.

H10: 6 blijft 6
D10: 6 blijft 6
H12: 6 wordt 5
D12: 6 blijft 6
H14: 5 wordt 4
D14: 5 blijft 5
H16: 4 wordt 3
D16: 4 blijft 4
H18: 3 wordt 2
D18: 3 blijft 3
H20: 2 wordt 1
D20: 3 wordt 2
H21: 1 blijft 1
D21: 3 wordt 2
H35: 2 wordt 1
D35: 4 wordt 2
H40: 2 blijft 2
D40: 4 wordt 3
H45: 3 wordt 2
D45: 4 wordt 3
H50: 3 blijft 3
D50: 5 wordt 4
H55: 4 wordt 3
D55: 5 wordt 4
H60: 4 blijft 4
D60+: 5 blijft 5
H65+: 5 blijft 5

En dan nu de Poll!

Welke omlopen moeten er gelden voor de verschillende leeftijdscategorien voor een doorsnee vlaamse regionale wedstrijd?
De omlopen moeten hetzelfde gehouden worden als in 2009, voor jeugd en veteranen
De omlopen moeten veranderen zoals voorgesteld hierboven
De omlopen moeten aangepast worden voor de jeugdreeksen, niet voor de veteranen
Een andere alternatieve oplossing moet worden gezocht
  
pollcode.com free polls



Objectieve conclusies van de Poll:

- meer dan 80% van de stemmers wil een verandering
- 31% van de voters vind de voorgestelde verandering goed
- 32% is te vinden voor de veranderingen in de jeugdreeksen maar niet in de veteranenreeksen.

Dwz dat bij het houden aan de vooropgestelde verandering er 69% van de stemmers malcontent zal zijn. Ook de verandering doorvoeren voor enkel de jeugdreeksen geeft een gelijkaardig resultaat. 68% niet tevreden.

Conclusie: Er moet een verandering komen, maar er zou best gesleuteld worden aan de huidig vooropgestelde formule. Vooral een aanpassing voor D35 lijkt aangewezen.

17 Comments:

  • At 15/12/09 20:55, Anonymous Anoniem said…

    Beste Pollers. Er is een foutje gemaakt. Wat weinigen beseffen is dat D35 momenteel een 4 lopen en geen 3. Dus D35: 4 wordt 2. Het is de enige categorie die er twee omlopen op vooruit gaat

     
  • At 15/12/09 21:02, Blogger dries said…

    aangepast...

     
  • At 15/12/09 23:53, Blogger An said…

    damn seg, en ik leefde al helemaal toe naar D35 zodat ik kon afzakken :))
    da's als tegen ne 55 plusser jarige zeggen dat ie toch pas op pensioen kan vanaf 65 ipv vanaf 60... bastards ;)

     
  • At 16/12/09 09:22, Anonymous Anoniem said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 16/12/09 16:38, Anonymous Dirk Fabré said…

    herhaal even de comment die ik bij een ander artikel achterliet:

    Ik zal ook dapper een 3 blijven lopen en dan maar met OC in het klassement staan.
    Ik zou als advies willen geven:
    Verhoog gerust nog maar de drempels om deel te nemen aan onze sport. Om (van de deelnameprijs nog te zwijgen). Binnenkort kunnen we dan zondagmorgen op zoek naar een anders sport vrees ik.

    Naar ik verneem heeft men zich vooral laten leiden door vergelijking van de afstanden met onze buurlanden (en heeft men wel juist gekeken???) en dit vanuit een bril van onze seniors die internationale wedstrijden meedoen.
    De 90% recreatieve beoefenaars van onze sport is men even vergeten.

    Dirk

     
  • At 16/12/09 16:39, Anonymous Anoniem said…

    Niemand verplicht u een hogere omloop te lopen!

     
  • At 16/12/09 18:10, Anonymous Anoniem said…

    Tijdens dag 4 van de sylvester mogen we al eens proeven van de extra afstand. Net geen 3 km extra om naar de start te gaan en van de aankomst terug te keren, en dat voor een kaartje dat niet echt een Sylvester waard is ....

     
  • At 16/12/09 19:36, Anonymous Anoniem said…

    Omloop 2 voor D35 ????????? Is dit echt geen fout?
    Deze categorie heeft zoal weinig deelneemsters... en dat zal er nu zeker niet op gaan beteren! Ik denk dat de deelnemerslijst in deze categorie zeer zeer kort zal zijn... misschien over een paar jaar 2 deelneemsters: Sofie H. en Greet O.? Voor alle anderen is dit toch veel te hoog gegrepen...
    Ik vind de afstanden voor D21 en D35 echt veel te lang...
    Meer zelfs... ik vind het ronduit demotiverend!

     
  • At 16/12/09 21:52, Blogger elin. said…

    Ik vind eigenlijk ook dat je onze sport voornamelijk door recreatieve sporters wordt beoefend. Dat de jeugd en de senioren die afstanden krijgen opgelegd is een must om het niveau wat omhoog te halen, maar laat de 'oudere' deelnemers toch hun afstand kiezen zonder dat ze zichzelf vanonder in het klassement bij OC moeten gaan zoeken. Diegene die beweren dat dit toch niets uitmaakt voor de deelnemers hebben ongelijk.

    Inderdaad, als je elke week 4 euro betaald om een wedstrijd te lopen, dan is het minste wat de organisatie kan doen deze lopers toch in de uitslag te plaatsen.

     
  • At 16/12/09 23:02, Anonymous Anoniem said…

    Starttijden voor dag1 van de sylvester staan online, met ondertussen al 74 deelnemers in H21E en 24 in D21E:

    startlijst dag1

     
  • At 17/12/09 10:16, Anonymous JefB said…

    Starttijden voor dag1 van de sylvester staan online:

    ik plan vanavond nog een goei training, kwestie van aan te pikken ;)

     
  • At 17/12/09 12:48, Anonymous Anoniem said…

    Waarom wordt er eigenlijk geen onderscheid gemaakt tussen competitielopers en recreatieve lopers ?
    Dat de competitielopers dan in hun omloop lopen is evident, maar laat recreatieve lopers de keuze zelf maken.
    Welke het reglement is van de competitie (welke omloop voor welke leeftijd, enz.) moet het VVO maar beslissen. Dat hierover een discussie ontstaat bij wijziging van reglement is begrijpelijk.

    En voor de recreatieve lopers zou de uitslag zoals bij de militaire wedstrijden getoond wordt, toch mooi zijn. Iedereen loopt de omloop die zij/hij zelf kiest. In de uitslag wordt qua leeftijdscategorie geen onderscheid in gemaakt dacht ik. Voor de kwade tongen; hiermee bedoel ik dus absoluut niet dat militaire wedstrijden voor recreatieven zijn, verre van. Enkel het uitslagsysteem wou ik aanhalen.

     
  • At 17/12/09 15:42, Anonymous brambo said…

    bij de jeugd de afstand onveranderd laten, maar wel de mogelijkheid geven om 1 categorie hoger te lopen tot h14 en vanaf dan de vrije keuze,

    ik denk dat voor een gedreven h16 - h20 uitslag niet zoveel uitmaakt op een regionale en da die atleten er dus niets mee inzitten de overwinning aan anderen te laten in hun eigen categorie

    voor grotere wedstrijd ben ik voorstander om terug een h20e in te voeren,

    voor de 35+ 'ers mag de afstand blijven zoals het was,

    brambo

     
  • At 17/12/09 16:43, Anonymous Mark Van Bruggen said…

    Hallo Pollers
    Goed dat jullie hier zo snel mee gekomen zijn.
    Kunnen jullie wel een beetje in het oog houden wie er zoal stemt? Ikzelf beschik bv. over een 7-tal e-mailadressen, maar het is niet de bedoeling dat de boel belazerd wordt, neem ik aan.
    Groeten
    Mark

     
  • At 17/12/09 22:29, Anonymous Anoniem said…

    @ Jef: slecht nieuws voor u, want starttijden zijn terug verwijderd.

    @ Mark: Dries heeft die poll opgestart en zit ondertussen in Lanzarote op trainingskamp. Dus ik denk niet dat hij deze poll nog opvolgt. en ik denk ook niet dat het mogelijk is om te zien wie wel of niet stemt..

    Groeten,
    Desmond.

     
  • At 17/12/09 22:48, Blogger dries said…

    ik volg dit toch een beetje op ;-)
    gratis wifi in't hotel.
    Wat desmond schrijft klopt-onmogelijk te zien wie er stemt. De manier waarop de Poll werkt is volgens ip-adres. één stem per ip-adres dus. Heeft dus niets te maken met emailadressen.
    Maar ik kan bvb wel van hieruit nog eens stemmen. Maar ik reken een beetje op de eerlijkheid van de orientatiecrosser.
    Ik leg ook altijd mijn autosleutel op het linkerachterwiel omdat ik vermoed dat de oriëntatielopers eerlijke mensen zijn.

     
  • At 21/12/09 22:02, Anonymous Anoniem said…

    Dirk, ik ben één van de seniors die ook internationale wedstrijden loopt die eerder aanleunt bij de langere afstanden. Ik geef toe dat de sport aanlokkelijk moet blijven voor beginnende en recreatieve sportievelingen, met bijvoorbeeld een gemakkelijkere of een kortere omloop; Anderszijds is die kortere afstand niet altijd de goede optie. Ik denk aan de man die mij op de aarde gezet heeft, hij is een fanatiek loper en wel met vele en snelle kilometers op zijn teller. Hij doet graag langere afstanden, al zou hij ze gewoon niet té moeilijk willen. De Long Easy vindt hij ideaal. Een lange, gemakkelijke omloop is ok ideaal voor nieuwe lopers aan te trekkend ie toch van een fysieke uitdaging houden.
    Daarnaast maak ik toch nog graag de bemerking dat bijvb op de Jukola ploegen aan de start staan waarvan vele ploegen hoofdzakelijk uit masters A,B en C bestaan. Die knarren zitten stuk voor stuk 2,3 en zelfs 4 uur in het bos, en dat op recreatieve basis. Zij hebben een ander beeld van hun sport. Daarenboven, zo'n Fins bos vol stenen en moerassen is nog eens een pak lastiger dan onze Vlaamse plukjes biljartgroen.
    Mijn slotbedenking is de contradictie die ik tot mijn (kleine) ergernis vaststel. Een langere afstand willen velen niet lopen, wegens niet vriendelijk genoeg naar de recreatieveling toe, want te lang voor een ongetrainde en voor een beginner. Anderzijds zijn het wel vaak in mijn ogen diezelfde minder getrainden of minder fanatiekelingen die op de lentesprintjes liefst de langste omloop doen ipv hun aanbevolen omloop. Daar vinden ze hun omloop te kort voor de verplaatsing die ze net gedaan hebben. Consequent zijn hé vrienden :-)
    Groetjes en tot op de 5daagse, om de kalkoen en desserts eraf te laten vliegen

    Bart D

     

Een reactie posten

<< Home