De laatste post

Orienteering-news website

zondag, december 16, 2007

Wintercriterium: Jan Oeyen wint op Heidehuizen

Het was een enorme zucht die Jan Oeyen in Mol de koude lucht instuurde. Twee maanden is het wintercriterium ver en de eerste kennismaking met het hoogste podiumtrapje liet nog altijd op zich wachten voor de nationale nachtkampioen van 2004. Dat zette hij op de kaart van Heidehuizen recht. Geholpen door een ongelukkige Jeroen Hoekx, opgejaagd door zijn gewezen ploegmaat bij Ham OK, Thomas van der Kleij.

Jan Oeyen(rechts), samen met zijn mental coach

Jeroen Hoekx was al meteen uitgeschakeld voor de zege. De winnaar van de voorbije 2 wintercriteriums kende van bij de start problemen, volgens zijn entourage door een slechte startpositie. Vanuit vijftiende positie zette hij een sterke remonte in, maar Jan Oeyen liep voorin iets te monter om hem van zijn eerste WC-zege van het seizoen af te houden. ”Sommige posten zaten iets te diep weggestoken. Als je dan niemand ziet is het huilen met de pet op.”, jammerde Hoekx. ”Maar mijn inspanning leverde mij toch nog de derde plaats op. Goed voor mijn vertrouwen. Na de zware trainingen in Leuven deze week had ik nog veel kracht in de benen. Dat ziet er goed uit voor de Sylvester, komende week.”

Jan Oeyen kwam al enkele weken met Hoekx in aanvaaring. Maar steeds trok hij aan het kortste eind. Deze week was het echter raak. "Ik ben heel content met deze overwinning. Voor de start had ik het mijn 'mental coach' nog gezegd: Niet winnen begint te wegen. Dat zorgt na een tijd voor twijfel.” Die schuilt ook in het hoofd van Thomas van der Kleij. ”Meer dan een tweede plaats zat er hier niet in. Na de tweedaagse van brabant- dag 2 had ik graag nog eens gewonnen, maar ik moet eerlijk blijven: Oeyen was beter vandaag. Ik vloog er direct in, maar aan post 14 zakte ik letterlijk door het ijs, in een beek. De koude raasde door me heen en mijn spieren verkrampten. Met de streep in zicht had ik maar één doel meer: Hoekx afhouden. Dat lukte.”

Op een sterke vierde plaats zagen we Wim Peers. Het was een tijdje geleden dat we het talent uit Nijlen nog zagen meedraaien in het wintercriterium. "Ik kwam wedstrijdritme opdoen voor het world Ranking event in Hechtel over twee weken. Ik ben goed getraind en oriënteren verleer je niet. Ik zal er zeker staan in hechtel. Ik had wat tijd nodig om er in te komen, maar na enkele posten was het tak-tak-tak gevoel van weleer er terug."

Resultaten

5 Comments:

  • At 17/12/07 20:16, Anonymous Anoniem said…

    wederom leuk en grappig geschreven.
    houden zo!
    En proficiat aan Jan!

     
  • At 18/12/07 23:37, Blogger sofie said…

    zalig geschreven mash.
    Ik zat hier luidop te lachen...
    Een enorm spannende strijd precies in de Belgische 'WC' :)

     
  • At 19/12/07 22:24, Anonymous Anoniem said…

    zalig Mash! :)

     
  • At 19/12/07 22:25, Anonymous Anoniem said…

    precies inspiratie opgedaan bij onze veldrijders...

     
  • At 14/12/09 12:47, Anonymous Anoniem said…

    hmm.. informative style :))

     

Een reactie posten

<< Home