De laatste post

Orienteering-news website

dinsdag, december 19, 2006

Vroni König-Salmi verlaat Zwitsers nationaal team


Vroni König-Salmi zegt het Zwitserse team aan het einde van dit seizoen vaarwel, het gaat echter niet om een definitief afscheid. Op dit moment is de Zwitserse zwanger van haar 4de kind en gaat het gezinsleven even voor.

Hoewel ze al enkele jaren in de schaduw van Simone Niggli staat, heeft de 37-jarige zelf ook een palmares waarvan de meeste onder ons enkel maar van kunnen dromen. Haar belangrijkste titels:

Wereldkampioene Sprint in 2001 (Finland)
2 x wereldkampioene Aflossing in 2003 en 2005 ( Zwitserland en Japan)
Brons op het WK long-distance in 2005 (Japan)
2 x brons op het WK aflossing in 1997 en 2006 (Noorwegen en Denemarken)
Zilver op EK aflossing in 2002 en 2006 (Hongarije en Estland)

De laatste 10 jaar belandde ze meermaals in de top-10 op de belangrijkste wedstrijden. Opvallend zijn ook haar twee juniorwereldtitels op de klassieke afstand in 1987 en 1988.

Na haar geweldige prestaties op het WK in Japan kreeg ze van Swiss Olympic het statuut ‘Top Atleet’, waardoor ze maandelijks werd gesteund met een bedrag van 1000 Zwitserse franken ( ongeveer 600 euro).

Na het WK in Denemarken dit jaar, begon ze aan een nieuwe Job als trainster in het OL-Gymnasium in Turku (Finland). “ Daar heb ik meteen gemerkt dat mijn hart niet meer alleen klopt voor het bijschaven van mijn eigen techniek en prestaties” zegt Vroni König-Salmi. Ik vind het belangrijk dat ik die leerlingen iets kan bijbrengen.

Over haar eventuele terugkeer zegt ze: “Wie weet wat het over een half jaar of een jaar zal zijn… In Finland is het niet gebruikelijk om een afscheid zo officieel bekend te maken, daar loop je gewoon af en toe nog een belangrijke wedstrijd, het maakt er niet uit of je nog in het eliteteam zit of niet. Maar misschien krijg ik ooit nog wel zin om mij weer eens keer klaar te stomen voor een wereldkampioenschap.

De Vlaamse O-wereld wenst haar in ieder geval veel succes in haar verdere leven!

1 Comments:

  • At 19/12/06 17:40, Blogger jeroen vdK said…

    Het geen wat me aan Vroni könig meest bij blijft tot nu toe, is dat ze op zo'n helling door de sneeuw op de springcup, hard doorging en ik amper 50 meter kon aanklampen..

     

Een reactie posten

<< Home