De laatste post

Orienteering-news website

woensdag, mei 16, 2012

EOC sprint kwalificatie: geen A-finale voor België

Vandaag werd in Falun de sprint kwalificatie gelopen. Het terrein bestond uit een technisch eenvoudig bosgedeelte afgewisseld met een park (inclusief gebouwen). Een terrein dat niet veel uitdagender lijkt dan een sprint in Vlaanderen (buiten het feit dat bosgedeelten hier meestal gemeden worden). De verwachtingen waren hooggespannen.

Op voorhand hadden de Belgen hun zinnen gezet op deze sprintafstand. Als we de resultaten nu bekijken,  denk ik dat we mogen spreken van een lichte teleurstelling. De geselecteerden slaagden er niet in om een A-finale te behalen of in de buurt te geraken hiervan.
Ondanks een goede basissnelheid die ze bewezen hadden op de fysieke test kwamen ze nog altijd 1min31 (voor Genar) tot 2min35 (voor Delobel) te kort voor een A-finale.
Het voordeel is nu wel dat ze zondag fris aan de start van de aflossing gaan staan. We zijn benieuwd naar de strategie (loopvolgorde) en hopen op een puike prestatie. Alvast veel succes!

Map (Morrison)
Results

6 Comments:

  • At 16/5/12 23:13, Anonymous Anoniem said…

    Voor mij is den EOC op dit ogenblik een zware teleurstelling. Verleden jaar ging ik dagelijks voor de buis zitten om de wedstrijd van onze Belgische atleten te volgen. Na wat ze nu laten zien hebben is de goesting over en vraag ik mij af wat ze daar gaan doen zijn. Is het wel goed voor het imago van onze elites om iemand zonder selectie te laten deelnemen? Wat de basisconditie betreft zal ze toch een stukske hoger moeten want de verslaggevende atleet berichtte dat er van aanpikken geen sprake kon zijn gezien de hoge snelheid die gelopen werd? Hopelijk beter op het komende WK zodat ik weer met mijn sjaal als supporter voor PC en Tv kan postvatten.

    Dirk

     
  • At 17/5/12 19:15, Anonymous Anoniem said…

    Op de reactie van Dirk ga ik niet reageren omdat ik vind dat dat stof is om eindelijk eens op een volwassen, systematische manier in groep te bespreken met oog op een goede toekomst voor de Belgische eliteploeg (Waar het momenteel aan meer schort dan een slechte EOC- afvaardiging)

    Op Toon zijn artikeltje daarentegen ga ik echter wél reageren...:

    Ik vind dat lichte, en al iets zwaardere, spot zeker moet kunnen, aangezien de resultaten inderdaad tegenvallen hier op EOC. Maar, Toon, ik vind dat je hier dan ook het recht voor moet hebben om deze spot te delen met de wereld.
    Ik weet niet of jij er soms nog aan denkt, maar jij slaagde er dit jaar niet in om als Laatstejaars Junior het Belgisch Team te halen voor een JWOC... Er mogen veel mensen met mij spotten en dat gebeurd ook. Maar ik denk niet dat daar veel atleten bij zijn die zelf al eens een WOC of EOC hebben gelopen en met hun neus op fameuze feiten zijn gedrukt (die meestal van allerlei aard zijn). Jeroen Hoeckx zijn naam had bijvoorbeeld onder dat artikel mogen staan, maar 'Toon Melis' niet beste vriend. Daarvoor moet je eerst maar eens een selectie proberen halen (al is het maar de Fysieke Test) en als je dat kan dan moet je zelf maar eens naar een EOC of WOC gaan. Je goesting zal snel over zijn.

    Alsjeblieft (sorry voor de persoonlijke toets hé Toontje, maar ik vond een persoonlijke reactie nodig om mijn punt duidelijk te maken - een mailtje bvb had niet echt geholpen denk ik)

    Vriendelijke en sportieve groetjes

    Anoniem Genar

     
  • At 17/5/12 19:55, Anonymous Anoniem said…

    Jeremy,

    Eerst en vooral is dit al een van de grootst aangekondigde internationale kampioenschappen waarin Belgen aan mee deden. Er werden allerlei nieuwsbrieven gestuurd en er werd over sponsering gesproken. Dan hebben we toch het recht om er artikels over te schrijven want de meeste mensen zijn echt wel geintreseerd wat de Belgen lopen.

    Zit het vol met spot? Ik zou het niet zo denken. Ik vind jou prestatie op de sprint verre van slecht, het niveau lag zeer hoog.
    En de andere wedstrijden had ik ook zeker geen leedvermaak met jouw prestaties.
    Misschien de enigste spot die ik gebruikt heb is dat ik spreek over geselecteerden en dat ik de fysieke test hierbij trek.

    Natuurlijk is het gemakkelijk om mijn jwoc selectie erbij te trekken maar ik vind dit niet echt relevant in deze discutie. Ik heb mijn naam niet opgegeven voor Eoc en ik zal dat ook de komende jaren zeker niet doen. Maar dat geeft mij niet minder recht om er artikels over te schrijven.

    Ik wens u nog veel succes op de aflossing. En al excuses op voorhand ik ga een artikel schrijven over de aflossing en jullie erin vernoemen (dit is dan wel weer spot)

    Aja moest het vervelend zijn dat mijn naam onder deze artikels staat dan is dat alleen maar omdat er maar 1 naam onder elk artikel kan staan, ik heb dit samen geschreven met een "meer ancien" verslaggever.

    Vriendelijke groeten
    Toon

     
  • At 17/5/12 21:38, Blogger Bart Delobel said…

    Wat de sponsoring betreft, het is omdat er voor deelname aan EOC geen budget voorzien is dat we een manier hebben gezocht om het betaalbaar te maken. Het zou niet slecht zijn voor onze sport om wat meer financiële middelen te vergaren via onder andere sponsoring. Als we over sponsoring spreken, spreken we niet over bedelen om geld, maar over een dienst die in ruil wordt gesteld, zoals daar is naambekendheid van een product. De nieuwsbrief is wat er voor ons als optie uit de bus is gekomen. Het is volgens ons interessanter een dergelijk idee uit te werken op niveau federatie dan alleen maar rond enkelingen. Het doel, onze hele junior- en seniorploeg extra financiële mogelijkheden geven. Helaas, door de verdeeldheid die ontstaan is door de discussie over de fysieke test lijkt het nu dat een project rond enkele atleten is opgebouwd terwijl anderen uit de boot vallen, en dat is alleen maar betreurenswaardig, want ook zij zijn goede oriënteurs.
    Willen we onze Vlaamse of nationale ploeg zo 'professioneel' mogelijk maken, dan moeten dergelijke initiatieven een kans krijgen. Om aan te tonen dat ik ook de senioren die nu geen kandidaat-senior meer zijn nog tot de seniorkern reken heb ik hen ook in het Tiomila-verslag opgenomen. Als het van mij afhangt gaat het in deze nieuwsbrieven over al wat de senioren en junioren in binnen- en buitenland presteren, weliswaar op een neutrale en respectvolle manier. Om aan te tonen dat ik het beste voor heb met ook zij die dit jaar geen kandidaat-senior zijn, ik tracht via Zatopek onze sport in de kijker te zetten en heb in een vorig nummer een foto van Desmond proberen te plaatsen (helaas, ze hebben een Zweed genomen), en in de volgende Zatopek heb ik het over Dries en Thomas op de OMM.
    Dat de nieuwsbrieven met dit project gestart zijn wil niet zeggen dat de verwachtingen daardoor plots hoger lagen dan anders, dat stond ook nooit in een nieuwsbrief te lezen. Die timing is louter toe te schrijven aan de financiële noodzaak om te kunnen deelnemen aan de EOC omdat er van VVO geen budget voorzien is. De nieuwsbrief geeft wel zichtbaarheid aan een merk, zo heeft Adrie V.O. al gepolst naar sponsoring voor volgend jaar. Het zou de start kunnen zijn van iets waar de senioren en junioren de vruchten van plukken, en als ik me niet vergis hoort bijvoorbeeld Toon daar in de toekomst wel bij. Ook hij zou moeten kunnen profiteren van extra financiële middelen.
    Overigens, een druk bezochte site als Delaatstepost zou trouwens een heel waardevol middel kunnen zijn om meer zichtbaarheid te geven aan sponsors. Delaatstepost heeft immers veel bezoekers, ook over de landsgrenzen heen...

    Bart Delobel

     
  • At 17/5/12 21:51, Anonymous Anoniem said…

    Georiënteerde groeten,

    In beide reactie op mijn schrijven worden punten aangehaald die we toch moeten onthouden. Vooral het als jong atleet zijnde naar zo een evenement gaan kan leiden tot een afkeer voor de sport en een stopzetting als ontwikkeling als atleet. Wat artikels en nieuwsbrieven betreft kan ik dit alleen maar toe juichen want nog nooit werden we zo op de hoogte gehouden. Hopelijk worden er lessen getrokken uit het gebeurde en hier in de toekomst rekening mee gehouden. Zondag staan we terug als één blok achter onze ploeg en kunnen we misschien helpen de ploeg opstellen bij afwezigheid van een verantwoordelijke in het verre Zweden.
    1. Delobel (ervaring als startloper)
    2. Genar(volgen en niet opgeven)
    3. Goubeau(man in form die het afmaakt)

    Dirk

     
  • At 18/5/12 19:24, Anonymous Linda said…

    ....en de idee een professionele trainer bij de groepen Junioren/Senioren te plaatsen werd ook gelanseerd, maar het belang en noodzaak wordt blijkbaar niet/of toch niet snel genoeg nodig geacht. Het Linda Verbraken-concept wordt hiermee waarschijnlijk gewoon doodgezwegen en geseponeerd. Sorry voor de onverschilligheid en/of onwetendheid van de potloodvreters. Misschien moeten de athleten een keer aan de bel trekken ipv het allemaal zelf te moeten kunnen? Sterkte mannen......

     

Een reactie posten

<< Home