De laatste post

Orienteering-news website

maandag, februari 27, 2012

Delobel wint Nationale 1

Vooraf aangekondigd worden als de grote favoriet, de druk van het moeten winnen op een parcours naar maat weerstaan, vorige keer gewonnen hebben, als allerlaatste het bos in moeten en het dan waarmaken, dat is een straffe prestatie. Toch was het dat wat Bart Delobel zondag in Dilsen klaarspeelde.

De 15,1 km met 330m hoogteverschil zorgden voor een fysieke uitputtingsslag. Toch was het niet daar dat de wedstrijd in zijn beslissende plooi viel, maar op bepaalde sleutelmomenten onderweg.

Bij de eerste starters zagen we Thomas van der Kleij. Won 's vrijdags in Westerlo terug overtuigend de nachtwedstrijd en werd dan vooraf toch al gezien als één van de grote belagers van Delobel. Voor van der Kleij zat de wedstrijd er al na 4 posten op. Wat last van een kuitblessure en dan maar beslist om geen risico te nemen met het oog op het grote kampioenschapsweekend van volgende week, waar een grote kampioen als van der Kleij natuurlijk hoge ogen wil en naar wij de voorbije weken gezien hebben, zal, gooien.

De volgende topper in de rij was Joost Talloen. Daar eindigde het eigenlijk nog eerder. Bij post 2 al keek Talloen tegen een minutenachterstand aan. Fysiek was hij wel degelijk sterk, nog eens aantonend dat een fysieke test de dag ervoor niet alles zegt, en hij rukte dan ook op naarmate de wedstrijd vorderde. Zijn eerste plaats, voor het jonge Balens-Finse talent Melistä bleef dan ook lang bovenaan de tabellen staan.

Johan Goubau, van Altaïr tegenwoordig, liep zijn laatste Belgische wedstrijd van dit voorjaar voor een Erasmus in Warschau en zoals wij al vaker geschreven hebben, heeft die altijd energie teveel. Knalde dan ook ongelofelijk snel, maar liet onderweg toch ook tijd liggen, dat zeker bij post 21, net na de kaartwissel. Toch verpulverde hij de tijd van Talloen met maar liefst 3 minuten. Goubau was bekaf na de aankomst, deed de oortjes van zijn muziekapparaat uit, had moeite om het loslooptempo van uw verslaggever te volgen, maar kon toch nog tegen de verzamelde pers zeggen "Ik ben kapot. Heb zó hard gelopen. Straks de vlieger op, maar voor het WOC selectieweekend binnen enkele weken kom ik al direct terug. Ik focus mij vooral op de middle en de sprint."

Zo leek het dus dat Goubau ging winnen, zeker nadat ook latere starters als T. Hendrickx niet aan de tijd van Goubau kwamen. Toch ook tevredenheid in het Hendrickxkamp, die, dit vertelde hij wél echt, op het einde kapot zat, maar toch tevreden was dat hij terug zo lang kon lopen.

Maar wie kwam er dan nog roet in het eten gooien? Het was Bart 'Party' Delobel himself. Klaagt op zijn weblog nog over concentratieverlies onderweg, maar had onderweg nog wel de tijd om 'smakelijk' te zeggen terwijl wij ons druivensuiker wondermiddel innamen. Hij zegt dat het lange been niet vooruit ging, gelijk had hij, want daar zag De Laatste Post hem ook voorbijjoggen. Het leek ons niet alsof hij naar de overwinning snelde, maar toch smeerde hij Goubau een kleine halve minuut achterstand aan zijn broek en na zijn sterke prestatie op de vorige Omegawedstrijd in Pijnven kon hij nu echt voor een thuisoverwinning zorgen.

Wat dan bij de dames?
De Laatste Post had op Oeyen-Hermans-Hoofd gegokt. Dat was bij voorbaat verloren, want Oeyen verscheen niet aan de start. Naar wij denken de afloop van de test de dag ervoor te zwaar gaan vieren. Wat wel perfect was, waren de volgende twee namen. Aline Hermans bleef Catherine Hoofd zo'n twee minuten voor. De winnares van het nationaal regelmatigheidscriterium van vorig jaar geeft zo al direct aan klaar te zijn voor het komende seizoen, waarvan de tweede manche al direct volgend weekend in Lommel gepland staat. Na de valleien en relatief dichte bossen van de Maaskant, wordt het uitkijken wie er aan de rand van het Kempisch plateau meester(es) van de dennenbossen zal worden.

Uitslag
Tussentijden
Kaart H21E (D. Franssen)

9 Comments:

  • At 27/2/12 20:18, Anonymous Anoniem said…

    Proficiat aan Greet die met 40 sec overschot de basis-conditie-test vlotjes behaalde.

     
  • At 27/2/12 22:00, Anonymous Anoniem said…

    Proficiat Greet!

    Wouter L.

     
  • At 27/2/12 22:58, Anonymous Anoniem said…

    Ik stel vooral vast dat ik op de loopstukken, de lange stukken langs de weg, eerder tijd verlies dan win. Enkele andere korte posten waar ik tijd verlies is dat te wijten aan een foutje. Waarmee ik niets wil zeggen uiteraard.

    Bart D.

     
  • At 28/2/12 19:11, Anonymous Anoniem said…

    Waar zijn de uitslagen van de SOFT?

     
  • At 28/2/12 20:04, Anonymous Anoniem said…

    Waarom geven we geen wildcard aan Delobel.

    Nee ff serieus, dat idee van die wildcard slaat toch helemaal nergens op. Ok A-finale is een uitzonderlijke prestatie, maar op welk vlak voorspelt dat dat je het jaar nadien ook nog zo goed in form zit? Trouwens als je een A-finale haalt op de sprint ga je dan ook op de lang mogen starten het volgende jaar zonder selectieweekend? Ik wil wel eens weten wat de motivatie hierachter is?

     
  • At 28/2/12 20:05, Anonymous Anoniem said…

    http://www.socrunning.be/
    Link naar wildcard artikel

     
  • At 29/2/12 23:21, Anonymous Anoniem said…

    Volgens mij heeft Omega de SOFT zeker niet gewonnen, anders had het al in het lang en breed gepubliceeerd geweest. We zullen eens het reglement moeten opzoeken om zelf te gaan tellen.

     
  • At 4/3/12 18:20, Anonymous Anoniem said…

    Wat zijn er toch veel anonieme mensen die het allemaal beter weten .
    Ik vraag mij af wie deze mensen zijn.
    Misschien is het wel telkens dezelfde persoon. Dan hebben we de ideale coach, trainer , probleemoplosser enz
    gevonden. Nu ja gevonden, we moeten nog uitvissen wie deze persoon( of personen ) is of zijn.
    Ik ben onmiddelijk bereid mijn plaats als trainer van de VVO atleten af te staan aan deze kenner(s) .
    Nu ja trainer, ik VOEL mij zeker geen trainer van de VVO atleten want beslissingsrecht voor een selectie heb ik weinig of niet. De groep is allang geen groep meer want iedereen doet zijn eigen gang ( wat niet wil zeggen dat dat altijd verkeerd is natuurlijk )
    Zoals het er nu aan toe gaat is er eigenlijk geen trainer nodig maar gewoon een begeleider naar de WOC en eventueel stages ( als er al volk is dat naar stages wil en kan gaan )Zo voel ik mij ook, een begeleider meer niet .
    Ik weet echt wel dat we voor het ogenblik verkeerd bezig zijn maar het zal niet gemakkelijk zijn om dit bepaalde mensen duidelijk te maken .
    By the way, het voorstel voor de wildcard ingeval van een A finale was ook een voorstel van mij . Moet echter nog duidelijk geregeld worden, want inderdaad iemand die een A finale op de sprint haalt kun je allicht moeilijk het jaar daarop laten deelnemen aan de Long zonder voorafgaandelijke selectie .
    Er is nog veel werk aan de winkel !!

    Patrick

    Patrick

     
  • At 6/3/12 09:52, Anonymous Anoniem said…

    groot gelijk Patrick. Ik krijg hoe langer hoe meer tegengoesting om op deze site nog eens te komen kijken. Het is dikwijl ne kleutertuin

     

Een reactie posten

<< Home